Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

19.1.08

Lektionen den 18 jan

Det handlade som ni märkte mest om värmelära.

Först värmde vi vatten med hjälp av en doppvärmare.
Vi mätte doppvärmarens effekt till 323 W. Vi hade den inkopplad i 1 min 25 s. Det betyder att den tillförda energin blev c:a 27,5 kJ.
Vattentemperaturen steg på grund av uppvärmningen med 10 oC, och eftersom vattnet vägde 610 g konstaterade vi att 25,6 kJ gått åt för uppvärmningen.

Ni ska i princip göra samma experiment på tisdag. Det finns en del att tänka på när det gäller mätningarna:
~ Tiden för tillförd energi är den tid doppvärmaren är inkopplad.
~ Temperaturen stiger vanligen något även sedan strömmen stängts av. Sluttemperaturen är alltså den högsta temperatur vattnet har. Se också till att röra om, så att vattnet får en jämn temperatur.
~ Ni kan sedan bestämma verkningsgrad som Enyttig / Etillförd.
~ Fundera sedan på om ni kan uppskatta hur mycket av den "förlorade" energin som gått åt till att värma upp glasbägaren!
~ Hur är mätnoggrannheten? Försök göra en felkalkyl.
~ Gör gärna ytterligare ett försök och ta tillvara de mätningserfarenheter ni gjort.

Nästa försök gick ut på att studera hur olika ytor tar upp värme. Vad blev slutsatsen?

Vi studerade också temperaturen på en vit och en svart yta på en mässingkub fylld med varmt vatten. Vilken yta var varmast? Varför?

Slutligen studerade vi hur lägesenergi omvandlas till värmeenergi i fallande blyhagel. Jag tycker att ni jobbade bra och fick fina resultat. Samtliga grupper fann att c:a 30 % av lägesenergin omvandlades till värmeenergi. Samtliga fann också att golvtemperaturen på fallstället steg något.

Till slut: Varför är det möjligt att gå barfota på glödande kol utan att (förhoppningsvis) bränna sig? Hur "varmt" är flytande kväve (som kokar)? Är det möjligt att doppa ett finger i smält bly (utan att skada sig)?