Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

31.10.07

Kraftlektionen

Ett försök till sammanfattning av "kraftlektionen":
Storheten kraft är en vektor. Krafter ritas som pilar. Pilens längd görs proportionell mot kraftens storlek. Krafter mäts i newton (N). Vanlig beteckning för kraft är F.
Jorden drar till sig alla massor med en tyngdkraft (Tyngd är alltså en kraft!)
Tyngden varierar lite. Hos oss är tyngden i newton = masan i kg x 9,82 (F = mg).
9,82 kallas tyngdaccelerationen och brukar betecknas med g. Vi ska bestämma värdet på lab den 1 nov.

Krafter kan samverka. Krafter som har olika riktning sammansätts (adderas) med hjälp av kraftparallellogram. Jämför de tre snörkrafterna på lektionen.


En kraft kan också tänkas ersatt av två (eller flera) andra krafter. Det kallas att dela upp kraften i komposanter.

Om en resultersnde kraft (nettokraft) verkar på ett föremål, så accelererar föremålet enligt kraftlagen (kraftekvationen) F = ma.
Hur stor blir accelerationen om kraften 15 N verkar på massan 5,3 kg?

Mellan alla massor verkar gravitationskrafter. Förvissa dig om att du kan göra enkla beräkningar med hjälp av gravitationslagen. Se upp så att du slår in tiopotenserna rätt på dosan!

Vad säger tröghetslagen? Träna gärna på billigt porslin först :-)