Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

17.10.07

Storheter och diagram

Efter tisdagens lektion bör du veta vad en storhet är, och hur den kan mätas och uttryckas med hjälp av mätetal och enhet. Det är viktigt att känna till SI-enheterna för de olika storheterna, och det är också viktigt att kunna omvandla mellan en del andra vanliga enheter och SI-enheter.
Vi bestämde densiteten för luft genom att bestämma massan för en viss volym luft och sedan dela massan med volymen.
Luftens massa var 0,35 g = 0,00035 kg
Volymen var 289 ml = 289 cm3 = 0,000289 m3
Vi beräknade densiteten till 1,21 kg/m3.
Det var inte så tokigt. I tabellen såg vi att luftens densitet normalt är 1,29 kg/m3.

På torsdag ska vi bestämma densiteten för koppar genom att mäta volym och massa för 5 - 6 kopparstycken. Vi gör sedan ett diagram där vi avsätter massan som funktion av volymen (matematiskt brukar vi skriva m = f(V) ) dvs. vi avsätter massan på y-aveln och volymen på x-axeln. (När jag visade Excel-diagrammet i tisdags råkade jag rita grafen V = f(m), och det kan man ju också göra, men då betyder lutningen inte densiteten! )

Ta gärna med datorn på torsdag, så kan du träna på diagramritning och diagramtolkning. Men det går även bra att rita för hand på papper, om du föredrar det.