Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

13.1.08

Lektionen fred. 11 jan.

I fredags introducerade jag en del värme- och tryckfenomen. Några kände igen en del saker från andra ämnen! Det är bra. Fenomen som fasomvandling, värmetransport och energitillförsel är synnerligen centrala i er bransch. Därför tar vi upp dem ur lite olika perspektiv i flera ämnen.

Fundera gärna över exempelvis följande:
  1. Vad hände när naftalenets temperatur inte sjönk runt +80 grader fast det befann sig i en omgivning som var drygt 20 grader?
  2. Varför blev mässingskulan större när den upphettades?
  3. Hur fungerar en bimetall och vilka två centrala användningsområden finns för bimetaller?
  4. Vad menas med tryck? Är tryck en vektorstorhet eller en skalär?
  5. Varför knycklades aluminiumburken ihop när jag doppade den i vatten?
  6. Hur fungerar "den norska raketen"? (Ev. upprepning av experimentet sker på egen risk!)