Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

23.10.07

Rörelse

På lektionen den 23/10 studerade vi rörelse ur lite olika aspekter.
Ett bra sätt att åskådliggöra rörelser är att rita diagram. Det finns två grundläggande diagramtyper:
s-t-diagrammet visar vägen som funktion av tiden ( s=f(t) ).
I ett sådant diagram kan du naturligtvis direkt se "var föremålet befinner sig vid en viss tidpunkt", men du kan också avgöra hur fort föremålet rör sig. Grafens lutning (derivatan) betyder farten!
v-t-diagrammet visar hastigheten (farten) som funktion av tiden ( v=f(t) ).
I ett sådant diagram kan du naturligtvis direkt se "hur fort föremålet rör sig vid en viss tidpunkt", men du kan också avgöra vilken acceleration föremålet har. Grafens lutning (derivatan) betyder accelerationen!
Du kan också avgöra hur långt föremålet flyttat sig. Arean under grafen betyder den tillryggalagda sträckan!
Förvissa dig om att du förstod de diagram vi gjorde när vi studerade den gula Mercan och hur vi kunde avgöra golfbollens rörelse med s-t- och v-t-diagram.

Fundera också lite över hur mätningar görs! Varje mätning resulterar i ett mätresultat, men hur riktigt är det? Ibland måste man göra många mätningar och försöka bedöma vad som är ett vettigt resultat. Jämför med hur vi försökte bestämma ljudhastigheten. 390 m/s är väl inte så tokigt. Vi höll ju inte på så länge, och vi försökte inte förbättra försöksuppställningen. Hur stort blev det relativa felet i vår mätning? I tabellen står att ljudhastigheten är 340 m/s.

Lär dig att omvandla mellan m/s och km/h. Det brukar göras många onödiga fel på det :-(