Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

19.11.07

En värsting-uppgift

Kan det vara något med en riktig värsting-uppgift i novembermörkret?

Vi använder en "enkel" matematisk modell för ett 100-meterslopp. Från starten accelererar löparen tills toppfarten uppnås.Därefter behålls toppfarten ända fram till mållinjen.
För accelerationsfasen kan vi anse att sträcken s (i meter) som funktion av tiden t (i sekunder)efter startskottet ges av
s = 2,40 x t^2 - 0,20 x t^3
Vad blir tiden för hela loppet?

(t^2 betyder t i kvadrat och t^3 betyder t upphöjt till 3)
Ledning:
Du får farten v genom att derivera s med avseende på t.
Hur lång tid tar det innan toppfarten nås? Hur långt har löparen hunnit då?

Svar och några lättare uppgifter kommer om några dagar!