Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

12.5.09

Onsdag 13 maj

Hoppas du tänkt igenom fredagens aktiviteter.
Observera att figuren till ex 32:3 i papprena ni fick ut råkade bli fel. Å andra sidan löste vi det exemplet utförligt på tavlan, så du har korrekt figur vid den lösningen.
Här får du en liten sammanfattning av huvudpunkterna i stråloptiken (Vi hinner inte behandla dessa fenomen vid flera tillfällen, så det är bara att försöka plugga!):

  • Vad menas med divergenta, konvergenta resp. parallella ljusstrålar?
  • Hur sker reflexion av ljusstråler?
  • Hur mäts infallsvinkel resp. brytningsvinkel och reflexionsvinkel?
  • När ljus passerar från ett medium till ett annat uppkommer normalt brytning. Brytningens storlek beror på ämnenas brytningsindex. Kontrollera att du förstått hur brytningslagen fungerar!
  • Linser kan användas för att avbilda föremål. Det fungerar så att linsen skapar en bild av ett föremål. Bilden kan vara reell (visas på skärm), virtuell (ses genom linsen), rättvänd eller uppochnedvänd, förstorad eller förminskad. Genoim att utföra bildkonstruktion får du tydligt klart för diug hur strålarna går genom linsen. Det finns utförligt beskrivet i papprena ni fick hur man gör.
  • Bildens läge och egenskaper kan även räknas fram med linsformeln.
  • Linsers styrka ges ofta i dioptrier. Vilket samband gäller mellan dioptritalet och brännvidden?

Glöm inte att förbereda onsdagslektionen genom att studera avsn itten 31 och 32 i kompendiet!