Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

6.3.09

SVAR

Fred. 6 mars:
Första bilden ger en utbredningshastighet på 17 m /s. (Våglängden uppskattad till 67 cm)
Andra bilden ger frekvensen 2,3 kHz. (Om de båda "röda" sträckorna anses vara 90 resp. 52 cm blir differensewn 0,38 m vilket på 3:e nodlinjen motsvarar 2,5 våglängder, dvs våglängden blir 0,152 m. Om de båda "gröna" sträckorna anses vara 85 resp. 78 cm blir differensewn 0,07 m vilket på 1:a nodlinjen motsvarar 0,5 våglängder, dvs våglängden blir 0,14 m. De båda mätningarna ger då tillsammans en våglängd på 0,146 m som ger frekvensen (340/0,146) Hz = 2329 Hz.)

OBS! Angående de utdelade övningstesten: Det angivna svaret till uppgift 2 den 14 mars 2007 är fel. Skall vara 966 kr.

Fred 27 februari:
1. 11 mikrotesla
2. 17 mT
3. 0,43 mT
4. 2,0 A
5. 6,5 mT
6. 3,1 mN (Obs. Ledarens längd är 4 cm. Det föll bort på de utdelade papprena.)
7. 84 fN (f = 10 upphöjt till -15)
8. 9,2 Mm/s
9. 22 fN
10. 1,0 cm