Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

12.2.09

Fredagen den 13 februari

Vi kommer huvudsakligen att träna på att lösa rörelseproblem. Här är några att börja med:

1.
En bil ökar farten från noll till 90 km/h på 20 s. Beräkna medelaccelerationen!
2.
Hur lång sträcka har bilen i uppgift 1 kört när farten kommit upp till 90 km/h?
3.
En bil bromsas från 36 km/h till noll på 4 m. Bestäm medelretardationen!
4.
Ett tåg ökar farten från 72 km/h till 90 km/h på 1 minut. Hur lång sträcka färdas tåget under accelerationen?
5.
Hur lång tid tar det för en sten att falla 8 m från vila?
6.
Vilken är stenens hastighet efter fallet på 8 m?
7.
Vilken resulterande kraft krävs för att ge massan 10 kg accelerationen 1,5 m/s2?
8.
Hur stor rörelsemängd respektive rörelseenergi har en bil med massan 1000 kg och farten 90 km/h?
9.
Hur stor rörelsemängd respektive rörelseenergi har en bil med massan 1500 kg och farten 72 km/h?
10.
Hur länge måste den resulterande kraften 60 N verka på massan 300 kg för att ändra hastigheten från 3 m/s till 10 m/s?
11.
En bil bromsas från 72 km/h till noll på 50 m. Beräkna medelretardationen!
12.
En horisontell dragkraft på 25 N verkar under 5 s på en kloss med massan 1,5 kg som befinner sig på ett horisontellt underlag. Friktionstalet är 0,25.
a) Vilken hastighet får klossen efter de fem sekunderna?
b) Hur lång tid tar det sedan innan klossen stannar?