Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

20.1.09

Onsdag 21 jan

> Vi fortsatte med några exempel på Arkimedes´ princip: Vi såg att föremål som flyter i kallt vatten inte alltid flyter i varmt vatten. Varför? Flyter oöppnade CocaCola-burkar i vatten?
> Vi såg några exempel på värmeutvidgning: Vad är en bimetall och vilka två principiella användningsområden för bimetall finns? (Vi hann inte räkna på längdutvidgning, men i kompendiet finns ett exempel rörande Eiffeltornet. Studera det!)
> Vad menas med kapillärkraft? Ge några exempel på kapillärkraft!
> Vi försökte räkna ut vad som händer när man lägger en isbit i varmt vatten. Det visade sig inte vara självklart vad man ska utgå från, när man försöker ställa upp en energiekvation. Man får bestämma sig och göra ett antagande. Det visar sig sedan om det var ett rimligt antagande. Om så inte var fallet får man börja om på ett annat sätt! (Den här typen av problem är rätt svåra på nuvarande stadium. Det går att klara alla tentor även om man missar ett sådant här problem. Men det finns ju VG :-) )


På laborationspasset gjorde vi inte friktionslaborationen eftersom vi sysslat tillräckligt med friktion under period 1.

I stället studerade vi vad som hände när vi lade en kall isbit i varmt vatten. Sedan försökte vi beräkna hur varmt vattnet skulle bli när isbiten smält. Det fungerade bra för alla arbetsgrupperna.
Varje arbetsgrupp kan redovisa sitt arbete genom att lägga ut en kommentar till det här inlägget (klicka på kommentar under inlägget). Beskriv kort hur försöket utföll och vilket resultat era beräkningar gav. Denna redovisning är frivillig, men det kan ju vara roligt att smöra lite. Det finns ju VG.


Lämpliga räkneuppgifter i boken: 1:a uppl.: 6.26, 6.27, 6.28, 6.29, 6.30
2:a o 3:e uppl.: 6.25, 6.26, 6.27, 6.29, 6.31