Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

17.10.08

Då är vi igång!

Några kommentarer till fredagslektionen:
Vi hann bekanta oss med några storheter: längd, area, tid, hastighet, massa, volym och densitet var det väl i första hand.
Vi mätte längd och bredd på spånskivan och fick arean till 62x26,7 kvadratcentimeter = 1655,4 kvadratcentimeter. Så noggrant kan vi nog egentligen inte ange arean. Vad tycker du skulle vara ett rimligt svar?
Ljudhastigheten fick bi till 1,601/0,00525 m/s = 305 m/s. I böckerna brukar ljudhastigheten anges till 340 m/s. Är vårt värde bra eller dåligt?

Vi lyckades också "väga luft". Vi vägde först en glaskolv med luft i. Sedan pumpade vi bort den mesta luften och vägde igen. Vi fick:
Kolv + luft vägde 151,58 g
Kolv "utan luft" vägde 151,22 g
Alltså vägde den bortpumpade luften 0,36 g.

Sedan tryckte vi in vatten i den borttagna luftens ställe. Vattenvolymen som behövdes var 246 ml + 38 ml = 284 ml som är detsamma som 284 kubikcentimeter.
Luftens densitet räknade vi ut till 0,36/284 g/kubikcentimeter = 0,0012676 g/kubikcentimeter
Men eftersom 1 kubikmeter är 1000000 kubikcentimeter kan vi lika gärna säga 1267,6 g/kubikmeter eller varför inte 1,2676 kg/kubikmeter.
Vi kan avrunda svaret till 1,27 kg/kubikmeter.
I tabellerna brukar det stå 1,29 kg/kubikmeter , så vi får väl vara rätt nöjda med vår lilla mätning.

Vi ses på tisdag. Ta med datorerna. På fm går jag igenom lite om hur man kan göra "fysikdiagram" (se appendix II i kompendiet, om ni hunnit få tag i det)
På em får ni laborera och själva försöka få ett bra värde på densiteten för koppar.
Det är då bra att kunna "räta linjens ekvation".