Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

11.3.08

Några kommentarer till utvärderingen efter period 2


1. Vad har fungera bra?
Ni verkar i stort sett vara mycket nöjda med lektionerna men föredrar all fysik i F5/F7 så att det kan bli mera experiment. Flera framhåller fredagslektionerna som höjdpunkter!
Ni verkar accetpera tempot, fast vi oftast går fort fram. Alternativet är att plocka ut vissa bitar och låta er läsa dem helt på egen hand. För jag tror inte det är bra att minska kursen totalt.
Laborationerna får genomgående högt betyg. Någon önskar mindre styrda laborationer. Det är i och för sig önskvärt, men tar vanligen lång tid i anspråk. Den traditionella "gymnasielabben" på c:a 90 min innebär att resultatet helst ska fram på den tiden. (På högskolan kan man ha längre tid i laboratoriet.)
Huvudsyftet med laborationerna är annars att träna mätningar av olika slag samt att tolka mätresultaten. (Att exempelvis verifiera Stefan-Boltzmanns strålningslag är egentligren onödigt. Den har stått sig bra i över 120 år. Men visst kan det vara "lite häftigt" att med hjälp av en glödlampa, två universalinstrument och lite matematik mäta sig fram till att strålningen verkligen är proportionell mot absoluta temperaturen upphöjt till 4. Eller hur?)

2. Vad kan förbättras?
Det verkar som om ni tycker att det som kan (och bör) förbättras mest är närvaron och aktiviteten från (vissa av) eleverna. Det är förvisso en helt korrekt iakttagelse. Man lär sig nästan alltid något väsentligt bara genom att vara närvarande (och uppmärksam) på en lektion! Erfarenhetsmässigt tar det mycket längre tid att lära sig motsvarande helt på egen hand (och längre tid ju mer studieovan man är!).
Så nästa skolperiod gäller: Vi ses på lektionerna! Väl förberedda, nyfikna och allmänt taggade! Eller hur?
Någon efterlyste mera hemuppgifter och sidhänvisningar. Det är helt riktigt. Jag är dålig på sån´t. Jag räknar kallt med att ni tycker lektionerna är så kul att ni kastar er över allt som har med ämnet att göra, när ni kommer hem, och att ni försöker lösa alla uppgifter ni hittar. Men OK, jag ska försöka skärpa mig.

3. Tankar om bloggen.
Bloggen får mycket bra betyg, som kanske kan sammanfattas med följande citat:
Håll bloggen vid liv!
Alla lärare borde ha en blogg.
Kanon!
Bra kommunikation med oss elever.

Man tackar och bugar. Ska försöka hålla den vid liv under er praktik också. Så att ni inte glömmer momentlagen och smältvärmet och Wiens förskjutningslag :-)
Vi ses på bloggen!