Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

13.2.08

Ellära och magnetism

Vi avrundar likströmsläran på fredag 15/2 (börjar 8.15 numera) med emk (elektromotorisk spänning) för batteri, och sedan går vi vidare in på elektromagnetismen (Bok B huvudsakligen kap. Magnetiska fält.) Vi fokuserar på avsnittet Magneter samt hur vi kan beräkna magnetfältets styrka (flödestätheten B) utanför en ledare samt i en platt resp. en lång spole (solenoid). Vi tittat också på hur en strömgenomfluten ledare påverkas av en kraft i ett magnetfält samt hur laddade partiklar rör sig i magnetfält. En hel del spännande och användbara fenomen, med andra ord!

Min uppfattning är att ni lyckats lära er en hel del likströmslära. Avsikten med förra fredagslektionen var dels att ni skulle få lite djupare förståelse för "vad elektricitet egentligen är". Sedan blir det ju i praktiken rätt mycket formelexercis med Ohms lag, serie- och parallellkoppling och effekt.
Tänk igenom hur resistansen påverkas av temperaturen och hur vi kan bestämma temperaturen genom att mäta resistansen.

Laborationen gick bra. Ni fick i allmänhet (till slut) bra värden på resistiviteten. Observera att det ofta är enklare att använda enheten "ohmkvadratmillimeter per meter" för resistiviteten än den formella SI-enheten "ohmkvadratmeter per meter" (se pappret jag mailat ut), vanligen skriven som "ohmmeter".
Ni ska inte lämna in någon redogörelse för resistivitetsbestämningarna. Däremot är det frivilligt att lämna in en enkel rapport över hur ni bestämde glödtrådens temperatur för 24 V-lampan när den lyste normalt. Om ni också antyder hur man kan uppskatta värdet på absoluta nollpunkten ur mätningarna är det ett extra plus.