Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

19.9.06

Energi

Idag försökte jag introducera det centrala begreppet ENERGI. Det är ett svårfångat begrepp. Saker och ting kan "ha" energi, och när de har det, kan ARBETE uträttas.
Arbete är lättare att få grepp om (särskilt "fysikaliskt arbete" som helt enkelt är "nettokraften i rörelseriktningen gånger vägen")
I fysiken brukar vi tala om sju energiformer. De är bra att kunna. Idag lärde vi oss "formler" för två av dem. Flera "formler" blir det snart.
Eftersom energiprincipen säger att energin är oförstörbar går många problem att lösa genom att identifiera hur energin omvandlas mellan olika former, och då får man ett likhetstecken någonstans, och därmed har man en ekvation, och när man har en ekvation, så kan man vanligen räkna ut något.
Jag pratade också rätt mycket om energikällor (energiråvaror). Det är sådan energi som man han handla med och göra politik av. Fundera gärna lite på var vi får tag i vår energi och vad vi gör med den!
Ni fick ett fyrasidigt "papper" där jag koncentrerat grunderna om arbete, energi, effekt och verkningsgrad. Studera det intensivt!
Vid nästa A-tillfälle ska vi försöka oss på lite problemlösnig.

PS! Jag mailar "pappret" till er som inte var med idag.