Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

15.9.06

Resultat, Förhör 1 i A-kursen

Ni jobbade bra!
I allmänhet har ni också åstadkommit prydliga och tydliga lösningar. Det har ni all heder av!
Några kommentarer:

Uppg 1: Några missade ett antal sekunder, annars var det hyfsat resultat.
4,7 gånger 10 upphöjt till 17 sekunder blev det, 31 m/s och 27 kubikcentimeter!

Uppg 2: Ni som missat kan kolla hur man läser av på nästa lab. Bra att kunna till slutprovet.
21,8 mm

Uppg 3: Lite lurigt, kanske, eftersom den minsta hastigheten finns i två punkter, a och c. Jag satte dock 2 p om ni har en av punkterna med samt förstås punkt c, där vi har största hastigheten.

Uppg 4: Överlag bra resultat
2,7 sekunder.

Uppg 5: De flesta har tänkt rätt, men några har missat cylinderns volym.
1,5 kg är det vettigaste svaret.

Uppg 6: Här har ni underlag för 2 värdesiffror i svaret, så det bör vara 0,89 N och inte 0,9 N (fast jag gjorde inget poängavdrag för 0,9 N)

Uppg 7: Bra resultat på den här uppgiften. Ni har tolkat "procenten" så att lampan kan väga 15 kg, och det är rimligt tycker jag. Utan säkerhetsmarginal blir det ju c:a 24 kg.

Så till poängen:
Det blev faktiskt en som fick 3 bonus:
venividivici, 17 p.

2 bonus fick:
007, 14 p
Fysik3, 15 p
Helena, 15 p
+ 2 till som inte angett pseudonym.

1 bonus fick 2 elever med 12 resp 7 p

Utan bonuspoäng denna gång blev:
Anders, 5 p
F5, 4 p

Det här provet fungerar ju ganska mycket som ett diagnostiskt prov, så att jkag vet "var ni står", så att vi kan försöka anpassa undervisningen så att ni allihopa får ut det mesta möjliga.
Enkäten har jag inte kollat så mycket på än, men tack för era synpunkter!
Trevlig helg!