Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

24.1.06

Fysiken tisdagen den 24 jan.

I B-kursen körde vi hårt med de nya begreppen rörelsemängd och impuls, och vi introducerade impulslagen och lagen om rörelsemängdens konstans. De lagarna är mycket användbara vid problemlösning.
Man kan väl tänka ungefär så här: Impulsen är något som orsakar en förändring av rörelsemängden. Om det inte finns någon impuls (kraft gånger tid) så kan inte rörelsemängden (massa gånger hastighet) ändras.
Därför gäller att rörelsemängden i ett slutet system är konstant.
Tänk igenom demonstrationen jag gjorde med datormätning av kraften som ändrade vagnens rörelse. Eftersom inte kraften var konstant tolkade vi impulsen som arean under F-t-grafen.
Vi gjorde sedan några stötförsök på luftkuddebana. Det gäller då att
  • vid alla stötar är rörelsemängden före = rörelsemängden efter
  • vid elastiska stötar är även rörelseenergin före = rörelseenergin efter
  • vid oelastiska stötar ändras rörelseenergin

I A-kursen laborerade vi på moment genom att dra ut spikar med ett bräckjärn (en kofot). Det var svårt att få exakta värden på hävarmarnas längd, men i stort sett blev resultatet tillfredsställande.