Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

19.1.06

Fysik A och B torsdagen den 19 jan

I A-kursen gjorde vi fallförsök och registrerade fallet på en tempografremsa. (Oj, vad lycklig Galilei /början av 1600-talet, samtidigt som 30-åriga kriget/ skulle varit, om han haft en sådan häftig pryl. För att komma underfund med hur saker egentligen faller var han tvungen att "sakta ner" fallet kraftigt. Det gjorde han genom att låta kulor rulla utför "lutande plan". Smart! För det fanns inte ens mycket till klockor på den tiden.)
Ni fick skapliga punkter på remsorna, som det verkade. I morgon, fredag, bör ni ha med er två diagram över rörelsen enligt lab-instruktionen. Så ska vi fortsätta analysen av diagrammen, och även behandla olika rörelsediagram rent allmänt.

I B-kursen gjorde vi ett "kast med liten kula". Till i morgon bör ni ha gjort en graf över kulbanan och kanske även lyckats verifiera formlerna för "stighöjden h" och "kastvidden l" som finns på det handskrivna "kastpappret" ni fick ut. (Vi kommer att härleda dessa formler på lektion senare. Pröva gärna själva :-) )
Ni kan oxå pröva om den angivna andragradsekvationen ( y=f(x) ) verkar stämma överens med kastbanan. Allt hänger ju på att vi råkade få skapliga värden på vinkeln och utgångshastigheten.
Lycka till, och se upp för kastade snöbollar!