Fredagsfysiken 20 jan
I A-kursen försökte jag klargöra vad man kan få ut av väg-tid-diagram (s-t-diagram) respektive fart-tid-diagram (v-t-diagram).
Det är värt att lägga ner lite energi på att fatta vitsen med diagram. Vanligtvis används ett diagram "bara" för att visa hur något (y) varierar med något annat (x). Man får då en graf (kurva, linje etc.) som visar hur x och y "hänger ihop". Man säger då ofta att diagrammet visar y som funktion av x (under förutsättning att y är på den lodräta axeln och x på den vågräta).
Men i fysiken kan vi få ut mera ur diagrammen än "bara hur x och y hänger ihop". Grafens lutning (det som i matten kallas riktningstal eller riktningskoefficient) representerar ofta någon viss storhet. Och arean (ytans storlek) under grafen representerar ofta också någon viss storhet.
På det handskrivna repetitionspappret framgår vad lutningen resp. arean representarer i v-t-diagrammet. När det gäller s-t-diagrammet är det bara lutningen som är intressant.
Är det något när det gäller dessa diagram som känns tveksamt, så reder vi ut det på måndag morgon.
När det är gjort kör vi igång med krafter och Newtons lagar. Det är "gammal hederlig fysik"!
I B-kursen försökte jag knäcka er med en massa kastteori :-)
Om någon har lyckats räkna ut vinkeln för att träffa en viss punkt i koordinatsystemet så testar vi på tisdag om det funkar i praktiken. Kanske gör vi också ytterligare en beräkning tillsammans, för det är faktiskt en rätt intressant Excel-tillämpning.
Ha en fin helg och sköt om er!
Det är värt att lägga ner lite energi på att fatta vitsen med diagram. Vanligtvis används ett diagram "bara" för att visa hur något (y) varierar med något annat (x). Man får då en graf (kurva, linje etc.) som visar hur x och y "hänger ihop". Man säger då ofta att diagrammet visar y som funktion av x (under förutsättning att y är på den lodräta axeln och x på den vågräta).
Men i fysiken kan vi få ut mera ur diagrammen än "bara hur x och y hänger ihop". Grafens lutning (det som i matten kallas riktningstal eller riktningskoefficient) representerar ofta någon viss storhet. Och arean (ytans storlek) under grafen representerar ofta också någon viss storhet.
På det handskrivna repetitionspappret framgår vad lutningen resp. arean representarer i v-t-diagrammet. När det gäller s-t-diagrammet är det bara lutningen som är intressant.
Är det något när det gäller dessa diagram som känns tveksamt, så reder vi ut det på måndag morgon.
När det är gjort kör vi igång med krafter och Newtons lagar. Det är "gammal hederlig fysik"!
I B-kursen försökte jag knäcka er med en massa kastteori :-)
Om någon har lyckats räkna ut vinkeln för att träffa en viss punkt i koordinatsystemet så testar vi på tisdag om det funkar i praktiken. Kanske gör vi också ytterligare en beräkning tillsammans, för det är faktiskt en rätt intressant Excel-tillämpning.
Ha en fin helg och sköt om er!
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home