Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

14.1.09

Tillbakablick på fm-lektionen 14 jan

Hur definierar vi storheten tryck?
Vilken är SI-enheten för tryck?
Hur visade vi med luftpumpen att normalt lufttryck är runt 100000 Pa?
Hur räknade vi ut att det behövdes nästan 100 N för att dra loss sugkoppen? (Enligt experimentet "släppte" sugkoppenvid c:a 70 N.)
Hur fungerar "Magdeburgska halvkloten "? Läs gärna om experimentet i någon uppslagsbok.
Varför svävade pingpongbollen fritt i luften en stund?
Varför klämdes Colaburken ihop, så att det inte går att panta den?
Vilka tre faser (tillstånd, aggregationstillstånd) kan ett ämne befinna sig i?
Varför sjönk inte naftalentemperaturten på en stund när den nått c:a 80 grader?
(Vi värmde naftalenet till drygt 130 grader. Vi noterade temperaturen vid olika tidpunkter under avsvaln ingsprocessen. Här är våra värden:
Tid (min): 0; 1,5; 3; 4,5; 6; 8; 8,5; 9,5; 10; 11; 12; 12,5; 14; 17,5; 49
Temp (grader): 130; 118; 108; 98; 85; 80; 80; 80; 79; 79; 78; 78; 76,5; 72; 25 )
Rita gärna ett snyggt diagram över avsvalningen.
Hur kan man mäta lufttryck?