Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

7.1.09

Torsdsg 8 jan

Om jag hittar påsarna med blyhagel gör vi ett energiomvandlingsexperiment: Lägesenergi till värmeenergi.
Sedan försöker vi räkna ut hur mycket bensin det går åt per år i Sverige på grund av att alla bilar kör med halvljuset på på dagen.
För att klara det bör ni försöka ta reda på
1) Hur många bilar finns det i Sverige?
2) Hur långt kör varje bil per år (i dagsljus)?
3) Vilken effekt har en halvljuslampa?
4) Hur mycket energi får man från 1 liter bensin?
Sedan är det bara att räkna:
Hur mycket energi går det åt för att hålla lamporna lysande?
Hur mycket bensin krävs för att tillhandahålla den energin?

I lärobokens energikapitel (Kap. 5 i alla upplagorna) finns ett antal lösta exempel. Kolla upp att du kan lösa dem (ex 5 och ex 8 kan du spara tills vidare). Observera att du behöver inte lösa problemen på precis samma sätt som i boken. Men försök gärna förstå bokens lösningar. Men viktigast är att du kan lösa exemplen (på ett korrekt sätt).

Sedan tar vi itu med följande uppgifter i kap. 5:
Uppl. 1:
04, 05abc, 06, 07, 08ab, 09, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30.
Uppl. 2 och 3:
04, 05, 06, 07, 08, 09, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 26, 28, 29, 31.

Sedan hinner vi nog inte mera ;-/ (om ni inte har löst de flesta på egen hand under förmiddagen)