Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

29.10.08

Fredag 31 okt och tisdag 4 nov

fredag 31/10 kommer jag att ge en översikt av de olika energiformerna och några energikällor. Läs avsnitt 8 om energi och arbete. Ni behöver inte datorer med er då.
Observera att varje laborationsgrupp ska lämna in en rapport utskriven på papper senast vid lektionen på fredag!
tisdag 4/11 kommer vi på förmiddagen huvudsakligen att ägna oss åt problemlösning. Har ni frågor på sådant som är oklart av det vi hittills sysslat med kan det ju vara lämpligt att vi försöker reda ut det. Ni får också tillbaka laborationsrapporterna med kommentarer.
Jag ska försöka plocka fram några gamla tentamensuppgifter på densitet, kraft, moment och energi så ni vet vad som väntar er framåt sommaren :-)
På eftermiddagen gör vi en enkel laboration på temat lägesenergi och rörelseenergi. Den finns inte med i kompendiet.