Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

4.11.08

Laborationsrapporter

När jag läste era rapporter från momentlaborationen fann jag några saker som kan vara värda att kommentera:
- Hitta på en trevlig rubrik som talar om vad laborationen handlar om. Att bara skriva "Fysiklaboration" eller "Moment" är kanske inte så kul.
- Använd en liten prick centrerad mitt på raden som multiplikationstecken i löpande text.(Finns under specialtecken eller symbol) Ej asterisk (*). I nödfall "x".
- Om hela enhetsnamnet skrivs ut ska det vara med "liten bokstav". Alltså "newton" och "joule". Förkortningarna är "N" resp "J".
- Ett likhetstecken innebär att det som står till vänster om tecknet är identiskt med det som står till höger. Har ni storheter (mätetal och enhet)till höger måste det vara storheter till vänster. Alltså exempelvis:
M = 35 x 0,20 Nm = 7 Nm
eller
M = 35 N x 0,20 m = 7 Nm.
M = 35 x 0,20 = 7 Nm är alltså principiellt fel.
- Redovisa alla primärvärden (avlästa värden). Då kan läsaren bilda sig en uppfattning om mätnoggrannhet etc.
- Avsluta med en tydlig sammanfattning, där du redogör för vad du kommit fram till. Det brukar vara lätt om du från början har klart för dig vitsen med laborationen:-)