Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

2.7.07

Hur är det med nerverna?

Ja, den viktiga dagen närmar sig.
Jag håller på att knåpa ihop tentan.
Det blir naturligtvis en hel del "vanliga" uppgifter som ni känner er hemma med (enheter, atomers sammansättning, densitet, oscilloskopskärm, tryck, hur värme sprids, hur fort saker ramlar i golvet och lite enkel likström. Bara på de uppgifterna bör ni kunna rädda "ett G".
Resten blir inte heller så knepigt. Ta det bara lugnt: läs noga, och gör klart för er vad som efterfrågas. Kolla enheter! Och RÄKNA RÄTT! (Se till så att ni förstår vad din miniräknare tycker om tiopotenser!)
Just nu lutar det åt att det blir 19 uppgifter, varav 11 2-poängare, som bör gå rätt snabbt.

Jag har också försökt att förtydliga formelbladet på någon punkt.

Med andra ord: Det finns skäl för optimism!