Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

4.4.06

Förhör nr 2, A-kursen

Följande laborationer kan det vara idé att tänka tillbaka lite på:

Temperaturbestämning.
Ni värmde en stålmutter i en gasollåga c:a 20 minuter. Sedan förde ni snabbt ner den i en kalorimeter (vad är en kalorimeter?) med rumstempererat vatten. Vattentemperaturen steg då snabbt till kanske 50 - 60 grader. Vad hände med muttern? Hur kunde ni räkna ut vilken temperatur muttern hade, när den hängde i lågan? (eller rättare sagt precis innan ni fick ner den i vattnet).

Arkimedes´ princip.
När en kropp sänks ner i en vätska verkar det en lyftkraft på kroppen. Hur stor är denna lyftkraft? Hur "mätte" ni lyftkraften?.

Värmestrålning
Ni hällde lika varmt vatten i två likadana burkar frånsett att den ena burken var svart på utsidan och den andra blank. Svalnade vattnet lika fort i båda burkarna?

Resistans och resistivitet
Ni skickade ström genom olika trådar och beräknade trådarnas resistans genom att mäta ström och spänning. Hur kopplade ni instrumenten? Hur beräknade ni resistansen? Slutligen beräknade ni resistiviteten för varje tråd. (Hur?) Hade några trådar samma resistivitet?

Är det något med det laborativa som ni är osäkra på så reder vi ut det på akuten på torsdag!


Om det blir aktuellt att redogöra för någon laboration på provet, så tänk på att en bra redogörelse ofta omfattar

  • vilka grejor ni använde
  • hur ni gjorde experimentet
  • vad som hände (och vad ni mätte)
  • vilka beräkningar ni gjorde
  • och vad ni förhoppningsvis kom fram till.

    (ni behöver naturligtvis inte komma ihåg enskilda mätvärden ni fick, etc!)