Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

10.3.06

UPPGIFTER

I B-kursen tänkte jag att ni kunde kämpa lite med decibelberäkningar. Observera att "enkla uppgifter" löser ni lätt genom att utnyttja sambandet mellan ljudnivån (decibeltalet) och ljudintensiteten. Det sambandet finns på pappret ni fick den 10/3, och det är alltså vanliga 10-logaritmer som avses.
I lite knepigare uppgifter kan ni tvingas utnyttja att intensiteten avtar med kvadraten på avståndet. Vi löste en sådan uppgift på lektionen.
Förslag på uppgifter att börja med i kapitlet Ljud: G1, G2, G3, G5, G7, G13, V1, V5.

På tisdag den 14/3 börjar vi med atom- och kärnfysik. Jag kommer då att ge en ganska bred historisk översikt av hur kunskapen om dessa fenomen vuxit fram från omkring 1850 till runt 1950. (Ja, egentligen börjar ju alltihopa med "de gamla grekerna").

I A-kursen har vi inte hunnit säga så mycket om likström än, men ni kan ju öva på Ohms lag. Den kommer man aldriug undan!
Förslag på uppgifter i kapitlet Likström: G6, G7, G8, G9, G10, G11, G12.

Måndagen den 13/3 ska vi försöka räkna lite mera på hur strömmen går i olika kretsar, och vi kommer även att kolla upp resistivitetslaborationen ni gjorde den 10/3.