Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

12.1.06

Fredagen den 13 jan

Fysik B träffas i F2 8.30 - 10.00.

Därefter har både Fysik A och B problemlösning i F2 kl 10.15 - 11.45.

I B-kursen kommer vi att repetera rörelselagarna och tolkning av rörelsediagram, ungefär sid 130 - 171 i Ergo B-boken. Viktiga begrepp att friska upp är acceleration, kraft, arbete, energi och hur de hänger ihop med exempelvis massa, fart, tid och hastighet.
Notera skillnaden mellan riktade storheter (vektorer) och "tal" (skalärer).
Hur adderar man vektorer?
Vad säger Newtons lagar?

På det gemensamma problemlösningspasset kommer vi att lösa problem enligt den utdelade planeringen.
I A-kursen kan ni t.ex. fundera på följande:
  1. Antag att du har en miljon kronor i nya, ovikta hundralappar. Hur hög trave med hundralappar blir det om du lägger alla i en bunt? Hur hög trave blir det om du har en miljard kr?
  2. Hur lång tid skulle det ta att färdas runt jorden vid ekvatorn med farten 70 km/h?
  3. Hur mycket väger ett vanligt A4-papper?
  4. Hur många procent av jordens yta utgör Europa? Asien?
  5. Hur många människor finns det på jorden? Får de plats på Gotland?
  6. Hur lång tid skulle det ta att säga "hej" till var och en av människorna på jorden? Antag att du hejar på en varje sekund och håller på 8 timmar/dygn.

Vi ses. Lycka till!