Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

26.10.06

A-provet

Ja, ni kämpade bra idag!
Medelpoängen blev 11,9 och en fick full bonus (3 p), 5 fick 2 p och 2 fick 1 p. Det är inte dåligt!
Resultatet för pseudonymerna blev (bonus inom parentes):
007: 16 (2)
Doris: 16 (2)
Elev20: 11 (1)
Helena: 18 (3)
Fysik3: 16 (2)
Ojoj: 15 (2)
Tusse: 5 (0)
Vovve: 7 (0+)
F5: 5 (0)
Pling: 8 (1)

Några kommentarer:
3. Tänk på rimligheten. Några fick skyhöga kostnader för att använda spisen 1 timme/dag i ett år. 1150 kr blev det!
4. Obs 1 kubikdecimeter is väger inte 1 kg. Kolla densiteten! 338 kJ blev det! (338 kJ)
5. Obs! Väljer ni att lägga till för 20-procentiga förluster måste ni lägga på 25 %. Jfr. momsen!
Enklast är att reducera effekten direkt till 0,8*300 W. Drygt 15 min blev det (917 s)
6. a) Svar 640 grader C. (jfr lab)
b) Här får man tänka sig för. Utöver beräkningarna i a) ska 2 g vatten värmas från 49 till 100 grader och sedan ska 2 g vatten förångas. C:a 800 grader blir det.
7. Kör på mgh = 0,01mgs + Ek så får ni Ek direkt! 225 kJ blev det, vilket motsvarar farten 41,5 km/h (men det behövde ni inte räkna ut, men kan ju vara bra som rimlighetskontroll).

Ha det bra!
Jag ska försöka förse er med lite fysikpyssel under nästa vecka (om inte byggnationen helt lamslår min dator!)