Namn:

Jag har undervisat i bl.a. fysik vid Komvux i Katrineholm. Det har jag gillat, för fysik är intressant och spännande, och eleverna har oftast varit intresserade av att lära sig så mycket som möjligt. Fysik är en experimentell vetenskap, och vi har gjort många intressanta och roliga experiment. Vi har hållit till i de lokaler som tidigare användes av numera nedlagda Katrineholms Tekniska Skola. Där finns en institution med bra utrustning inom de flesta av fysikens moment. Hösten 2007 kommer KomVux inte längre att erbjuda fysikundervisning, men jag fortsätter att undervisa i fysik åt IUC.

 

16.8.06

Ja, då är vi igång :-)

Då har vi haft vårt första pass, och A-kursarna har t.o.m. prövat på att laborera.
Vid introduktionen försökte jag få er att reflektera lite över vad fysik egentligen är och hur den naturvetenskapliga kunskapen vuxit fram under de senaste 2000 åren. Det är väldigt mycket som vi idag tycker är självklara saker som för bara 100 år sedan skulle tett sig som otroligt science-fictionbetonade fantasier.
Inom naturvetenskapen försöker man förstå verkligheten ur en rationell aspekt, dvs man försöker begripa varför sakler är som de är och beter sig som de gör. Det gör man genom att försöka ställa upp modeller (gärna matematiska modeller) som beskriver verkligheten. Dessa modeller är inga eviga sanningar. Många har en övertro på just naturvetenskapen. Man kanske kan se modellerna som "de bästa möjliga förklaringarna just nu. Dessa modeller kan förändras på olika sätt. Det är då "vetenskapen går framåt".
Andra (konstnärer, filosofer, teologer etc) försöker förstå vår tillvaro ur andra aspekter.

Vi försökte också att väga luften. Det visade sig vara ganska lätt, men det krävdes bl.a. en "bra våg" och en vakuumpump. Vi fann att 1 kubikmeter luft vägde ungefär 1,2 kg, vilket betyder att luften i klassrummet vägde i runda tal 200 kg. Tänk gärna igenom hur vi gick tillväga, och kolla att du hänger med på enhetsbytena vi gjorde från gram per kubikcentgimeter till kg per kubikmeter.
Vi nämnde också att luft är en blandning av olika gaser, mest kväve (c:a 70%) och syre och lite vattenånga.

A-kursarna kämpade i dag med skjutmått och mikrometerskruvar för att bestämma densiteten för ett antal kopparbitar. Det visade sig inte vara så där väldigt lätt. De flesta av er får försöka göra diagrammen klara hemma.
Ta med er papprena i morgon, torsdag, så ska vi gå vidare med lite "räta linjens ekvation" och diagramritning. Det är nyttig repetition även för B-kursarna.